آزمایشگاه چگونه مکانی است؟
آزمایشگاه محلی است که در ان با آزمایش نمونه های مربوط به بیماران به روند تشخیص و درمان بیماران کمک می شود.وابستگی پزشکی به ازمایشگاه با پیشرفت تجهیزات و تکنولوژی روز به روز بیشتر می شود و امروزه کمتر پزشکی بدون استفاده از آزمایشگاه اقدام به تشخیص و درمان می نماید.

آزمایشگاه چگونه به تشخیص بیماری کمک می کند؟
گاهی پزشک به بیماری خاصی شک می کند و صرفا جهت تشخیص آن بیماری و یا افتراق آن بیماری از امراض مشابه آزمایشاتی را درخواست می نماید.گاهی نیز یک بیماری بطور اتفاقی طی یکسری آزمایشات چک آپ مشخص می گردد.این در حالی است که بماری در مراحل ابتدایی سیر خود قرار دارد و هنوز علایم بالینی آن آشکار نشده است ، لذا جز بوسیله آزمایش به هیچ وسیله دیگر قابل تشخیص نیست.بدیهی است که حتی بسیاری از بیماریهای صعب العلاج چنانچه به موقع تشخیص داده شوند قابل درمان می باشند.

چه عواملی می توانند در نتیجه آزمایش ایجاد تداخل کرده و آن را تغییر دهند؟
عوامل بیشماری می توانند موجب تداخل و ایجاد نتیجه کاذب گردند مانند مصرف داروها،ورزش،وضعیت بیمار د رهنگام خونگیری (نشسته یا خوابیده بودن)،زمان خونگیری(صبح یا عصر) ،حاملگی،اضطراب،افسردگی،ناشتا نبودن،تروما(ضربه) و .....

آیا در یک فرد سالم نتیجه آزمایش (مثلا قند یا چربی) در روزهای مختلف باید یکسان باشد؟
نتیجه آزمایشی مانند گروه خون همیشه ثابت است اما نتیجه چربی خون نوسان زیادی دارد.مقدار نوسان فیزیولوژیک (طبیعی) در مورد هر آزمایش متفاوت است.

چه کنیم تا اثر عوامل ایجاد تداخل را کاهش دهیم؟
وظیفه بیمار در این مورد اطلاع مصرف دارو،سابقه بیماری و پاسخ دقیق به سوالات مسئول پذیرش و رعایت ناشتا بودن به مدت توصیه شده توسط پزشک معالج و یا مسئولین آزمایشگاه می باشد که با اخذ تدابیر لازم و بکارگیری روشهای مناسب نتایج صحیح را بدست آورند.

آیا وجود یک نتیجه خارج از حدود طبیعی دال بر وجود بیماری است؟
صرف وجود یک نتیجه خارج از حدود طبیعی نمی تواند دال بر وجود بیماری باشد.در پنج درصد افراد سالم هم ممکن است نتیجه یک آزمایش خارج از حدود طبیعی باشد.

در چه مواردی نیاز به تکرار آزمایش هست؟
موارد متعددی وجود دارد که مسئولین آزمایشگاه نیاز به تکرار آزمایش با نمونه گیری مجدد می بینند.این عمل به خاطر اطمینان از صحت نتیجه آزمایش انجام میش ود و لذا شایسته است بیمار بدون نگرانی در این مورد همکاری نماید.

آیا افراد سالم هم لازم است که در فواصل زمانی معین برخی آزمایشات را انجام دهند؟
همانطور که گفته شد آزمایشگاه توان ان را دارد که بعضی از بیماری های را در ابتدای امر و قبل از اینکه اثرات بالینی آنها ظاهر شود شناسایی نماید لذا کلیه افراد بویژه افراد بالای چهل سال بهتر است بر حسب تجویز پزشک خود نسبت به انجام آزمایشات دوره ای اقدام نمایند.

تفسیر آزمایش بر عهده چه کسی می باشد؟
طبق قانون پزشکی تفسیر آزمایش بر عهده پزشک معالج می باشد.


منبع: